


Уредник

Аутори

Дизајн

Издавач

Штампа 

Драгана Матовић

Милан Павлица, Снежана Ђурић

Марко Стојановић

Удружење Еутопија; Едиција Пиштаљка

Алта нова

Београд, јун 2018.

04 
 
08 

38 

54

УВОД

ДРЖАВНА ПРЕДУЗЕЋА И ИНСТИТУЦИЈЕ  
КОЈА НАЈВИШЕ ТРОШЕ НА ОГЛАШАВАЊЕ

ОСТАЛА ЈАВНА ПРЕДУЗЕЋА И ДРЖАВНЕ  
ИНСТИТУЦИЈЕ И АГЕНЦИЈЕ

МИНИСТАРСТВА У ВЛАДИ  
РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ



Утицај државног 
оглашавања на 
тржиште јавног 
информисања  
у Србији



4

КУПОВАЊЕ МЕДИЈА   

УводI



5



6

Државне фирме које су монополисти на тржишту највећи су оглашивачи у 
Србији и дају највише новца за рекламирање својих услуга које немају никакву 
конкуренцију. Поуздан податак о томе колико новца држава даје медијима за 
оглашавање ипак не постоји јер се новцем намењеним оглашавању пре свега 
купује политички утицај у медијима, па се зато и траг тог новца криje. 

И медији и држава на разне начине скривају колико новца се троши за 
оглашавање: послушни и подобни медији добијају рекламе највећих компанија 
у држави, они други не. Укидање реклама одувек је било врло ефикасан начин 
дисциплиновања медија. 

У јавним регистрима и базама које прате токове јавних средстава тешко се може 
испратити колико новца за оглашавање иде ком медију. Најуноснији послови за 
оглашавање склапају се директним погодбама или на тендерима чије услове може 
да задовољи само једна фирма – она којој је посао намењен. Посао се уговара 
преко посредника да би се сакрио траг новца и посредницима омогућила зарада, 
глуми се законитост, изигравају се прописи, испуњава форма на начин да се чак и 
не скривају намере, а у томе учествују медији заједно са државом. Иако је држава 
изашла из власништва већине медија у Србији, она је и даље највећи оглашивач у 
медијима и новац који она на тај начин даје за неке медије значи опстанак.

Oва анализа је покушај Пиштаљке да истражи колико новца држава даје медијима 
за оглашавање. Ослонили смо се на званичне информације добијене коришћењем 
Закона о слободном приступу информацијама од јавног значаја.

Пиштаљка је по овом закону захтевала информације о плаћањима, уговоре о 
оглашавању и сличне медијске споразуме, од Управе за трезор и од 65 јавних 
предузећа, министарстава, државних институција, агенција и медија за 2016. и 
2017. годину. На захтев Пиштаљке одговорило је њих 36. 



7

Нека велика јавна предузећа попут Телекома Србија, који је један од 
највећих оглашивача у земљи и најприсутнији у медијима, одбила су да дају 
информације, иако су законом обавезани да то чине. Та јавна предузећа крше 
Закон о слободном приступу информацијама од јавног значаја и у свим другим 
случајевима правдајући то пословном политиком и пословним тајнама. 

Подаци Управе за трезор не откривају сва давања из буџета медијима јер 
региструју само рачуне у Трезору, не и оне у пословним банкама. Баш зато 
већина јавних предузећа, која су највећи оглашивачи уземљи, има своје рачуне у 
пословним банкама које немају обавезу достављања информација по Закону о 
слободном приступу информацијама од јавног значаја. 

Укрштањем података из Трезора, из уговора и споразума државних институција 
са медијима које су нам достављале државне институције и компаније и медији, 
као и података из регистра јавних набавки често се уочавају неслагања у 
износима која су медији и те државне фирме правдали на разне начине, тврдећи 
чак да уочена разлика у приказаном новцу не представља оглашавање већ 
донације медијима чији разлог дародавци нису умели да објасне. 

У наставку ће бити приказани обједињени и систематизовани подаци 
извучени из стотина страница уговора и других врста писаних информација 
чији творци, чини се, нису имали амбицију да информације буду јасне и 
транспарентне. Подаци не пружају комплетну слику тржишта оглашавања у 
Србији које је највећим делом и даље скривено од очију јавности баш због 
циља који се тим новцем постиже и утицаја који се њиме купује. Међутим, 
наредне информације дају јасну слику о коликом новцу и утицају се ради, али 
још једном потврђују да ни једна власт не мења механизме манипулације, а 
врло често ни извршиоце радова.  



8

КУПОВАЊЕ МЕДИЈА   

Државна предузећа и институције која највише троше на оглашавањеII



9



10



11

Највећи оглашивачи у Србији који, према доступним подацима, троше највеће 
суме за рекламирање и оглашавање јесу управо она предузећа која немају 
конкуренцију и чије место на тржишту је гарантовано државним ауторитетом. 
Прва три оглашивача на листи су Државна лутрија Србије, Пошта Србије и 
Електромрежа Србије.  

Апсурдима ту није крај. На листи десет највећих оглашивача налазе се и државна 
предузећа која су у реструктурирању остала без делатности коју су обављала и 
која у реалности и немају шта да рекламирају, нити да оглашавају. Такав је случај 
са Железницама Србије које се више не баве ни превозом путника, ни бригом о 
путној мрежи и које су оптерећена дуговима према радницима који су ову државну 
фирму тужили и добили обештећење на суду. Иако немају новца да намире дугове 
према радницима, Железнице Србије имају вишемилионски буџет за оглашавање 
који делом троше и за рекламирање страних фирми које граде путеве и пруге по 
Србији. И ту није крај, јер и поред двадесет двоје запослених у медијском центру 
Железнице, та фирма плаћа агенцију која ће производити садржај попут вести о 
активностима у градњи путева. 

ДРЖАВНА ЛУТРИЈА СРБИЈЕ

Табела 1.

Највећи оглашивачи међу 
државним компанијама и 

институцијама1 (збирно 
за 2016. и 2017. годину)

1. Скоро сва поменута 
јавна предузећа већи 
део новца пласирају 

директно преко својих 
рачуна у комерцијалним 

банкама, мада нека од 
њих користе услуге 

Управе за трезор.

Државна лутрија Србије

Пошта Србије 

Електромрежа Србије 

Развојна агенција Србије 

ЈП Електропривреда Србије 

Управа царина 

Скијалишта Србије

ЈП Дирекција за грађевинско земљиште и изградњу Београда

Републичка дирекција за имовину Републике Србије

Железнице Србије а.д.

280.266.290 РСД 

47.546.795 РСД 

21.602.020 РСД 

17.613.928 РСД 

9.900.384 РСД

8.912.320 РСД 

5.449.600 РСД

4.331.937 РСД

3.810.876 РСД

3.154.186 РСД



12

Износи које је Лутрија исплатила за  
оглашавање у 2016. и 2017. години за ТВ

120,000,000

100,000,000

80,000,000

60,000,000

40,000,000

20,000,000

Б92

2,100,000

7,144,476

РТС

79,484,343

97,661,011

ХЕПИ

12,661,971

13,560,786

ПРВА

18,222,494

19,985,914

БН

1,821,190

—

Новосадска

—

1,176,000

2016

2017

Алтернативна

1,455,308

3,658,805



13

ДРЖАВНА ЛУТРИЈА СРБИЈЕ

Према доступним подацима из 30 уговора и анекса које је Пиштаљка добила 
од Државне лутрије по Закону о слободном приступу информацијама од јавног 
значаја може се закључити да су средства која то предузеће издваја за оглашавање 
значајно већа од свих других институција, државних органа и предузећа. ДЛС 
је за две испитиване године потрошила нешто више од 280 милиона динара за 
оглашавање. 

Сва средства су пласирана са комерцијалних рачуна Лутрије, будући да ових 
пласмана нема у извештајима Управе за трезор које је Пиштаљка добила. 

Највећи део средстава ДЛС троши на плаћање телевизијског емитовања емисија 
игара на срећу – Лото и Бинго, које се воде као оглашавање овог предузећа. У 
складу са тим, за оглашавање у штампи и на радију, за промотивне активности 
и мониторинг медија укупно одлази десет пута мање новца него на ТВ рекламу.

РТС два пута седмично емитује „Лото 7 од 39”, а телевизија Хепи једном недељно 
емисију „Бинго”. Емисије се емитују у ударном термину, трају десет минута. 
Телевизије осмишљавају сценарио, ангажују водитеље и обезбеђују сценографију. 
На медијско идејно решење Државна лутрија Србије даје сагласност. 

У уговорима који су склопљени између РТС-а и ДЛС-а, али и Хепија и ДЛС-а, 
предвиђено је да овим медијским кућама припадне и део од промета Државне 
лутрије Србије, једнократна накнада за израду најавне шпице, а да додатно буду 
плаћене за оглашавање.  

Рачуница на основу које су формиране цена на које је пристала Државна лутрија 
Србије није најјаснија. Емисија Бинго на Хепију кошта Државну лутрију Србије 
више (1820 евра по емисији) него емитовање емисије Лото на далеко гледанијем 
Првом програму јавног сервиса. За емитовање шоу програма Лото Државна 
лутрија Србије плаћала је током 2017. године РТС-у 104.072 динара, а 2016. 
године 144.072 динара по емисији. 



14

Једнократна накнада за израду најавне шпице такође је скупља на Хепију, али ова 
телевизија добија значајно мањи проценат од промета ДЛС. 

Уговор о оглашавању који РТС има са Лутријом гарантује јавном сервису минимум 
597.500 евра годишње. Уговором који Хепи има са Лутријом није одређен 
гарантован износ већ зарада зависи од гледаности програма. 

ДЛС се, осим на РТС-а и телевизији Хепи, оглашава и на свим преосталим 
телевизијама са националном фреквенцијом – осим на РТВ Пинк. Реклама 
ДЛС-а се емитује и на војвођанском јавном сервису. Укупан износ који Лутрија 
издваја за оглашавање на свим осталим телевизијама осим РТС и Хепи износи 
55, 5 милиона динара у периоду од две године.

Крајем 2017. године Државна лутрија Србије одлучује да се оглашава и на 
кабловским каналима. Према уговорима потписаним крајем 2017. године ДЛС 
је требало да плати 19.469 евра маркетиншкој агенцији CAS MEDIA (Кас 
медија) која продаје огласни простор на кабловским каналима Н1, Спорт клуб, 
Синеманиа, Дива и Топ, а фирми HD Win за исту услугу на каналима Арена спорт 
13.489 евра. Ови износи су уплаћени у 2018. години.

На страници „О нама“ на сајту Лутрије (ДЛС) стоји банер са натписом: „Више 
од 22.000.000.000 (22 милијарде) динара кроз буџет враћено грађанима Србије. 
Играјући наше игре помажете оне којима је помоћ неопходна“. На интернет 
страници се наводи да се из средстава Лутрије, а путем буџета Републике 
Србије, финансирају социјално-хуманитарне, спортске и културне организације, 
организације особа са инвалидитетом, предузећа и установе које спроводе 
програме унапређења положаја грађана и слично. 

Сума коју су, како тврде у Лутрији, вратили у буџет вероватно се односи на више 
година с обзиром на то да су 2017. године, према подацима из АПР-а, имали 
приход од 4,5 милијарди динара и нето добитак од 208 милиона динара. 



15

ЈАВНО ПРЕДУЗЕЋЕ ПОШТА СРБИЈЕ

ЈП Пошта Србије за две године потрошило је 47,5 милиона динара за оглашавање. 
Имајући у виду да ово јавно предузеће има у многим својим услугама монопол на 
тржишту и могућност оглашавања у сопственим просторијама, с обзиром на број 
грађана који долази у филијале овог предузећа, питање је оправданости буџета 
за оглашавање. 

Пошта је на неколико тендера бирала фирму Медиа поинт за услуге оглашавања. 
Ова фирма је закупац, односно препродавац огласног простора, а на тендерима 
често успева да победи и оне чији огласни простор продаје, као што су Блиц, 
Данас, Политика, Новости и други листови. Пошта је уговорила оглашавање 
и у следећим медијима: Радио-телевизија Србије, ТВ Пинк, Радио С, портал 
Телеграф, Политика, Вечерње новости, Курир, Информер и Данас.

Власник 100 одсто удела у Медиа поинту је Драган Јешић кога су београдски 
таблоиди својевремено повезивали са бившим градоначелником Београда 
Драганом Ђиласом. Ова фирма је у 2016. години 17% укупних пословних прихода 
стекла од државних органа, узимајући у обзир податке Управе за трезор и 
уплате ЈП Поште у тој години. Пословни приходи Медиа поинта у 2016. години, 
по извештају Агенције за привредне регистре, износили су 397.799.000 динара. 
Управа за трезор забележила је да у 2016. години овој фирми плаћено 41.701.274 
динара са рачуна Поште, а документа која је Пиштаљка добила од ЈП Пошта 
Србије показује да је ово предузеће уплатило Медиа поинту 26,2 милиона динара.

Медиа поинт је привредно друштво које је било фаворит и на конкурсу Града 
Београда за послове оглашавања. Иако је посао добијала у претходне три 
године, за шта јој је уплаћено око 200 милиона динара, на овогодишњем конкурсу 
није била првопласирана. Београд је за 90 милиона динара добио новог агента 
за послове оглашавања, привредно друштво „Nova Communications“ Јасмине 
Стојанов, познате по томе што је била шеф информативне службе некадашњег 



16

председника Србије Бориса Тадића. Ову фирму основао је медијски саветник 
бившег председника Тадића Небојша Крстић, сада члан Управног одбора 
РТС-а, који је био шеф Јасмини Стојанов у време док су радили у кабинету 
Бориса Тадића.

Због јавних конкурса који се расписују за одређеног понуђача настао је и термин 
„тендери са сликом“. Тако је Пошта у 2018. години расписала тендер за оглашавање 
у дневним новинама и електронским медијима у коме упада у очи подешавање 
партија према циљаним медијима. Тако на пример партија 1 предвиђа услов да 
дневне новине излазе 100 година – једини такав медиј у Србији је Политика. 
Партија 2 за оглашавање у електронским медијима предвиђа да „телевизија треба 
да емитује домаћи и страни програм високог квалитета у континуитету минимум 
24 године, као и да емитује јутарњи програм свих седам дана у недељи, емисије 



17

информативног карактера (дневник-вести) минимум три пута дневно (трајање 
емисије најмање од 20 минута) и политичке дуеле, популарне серије, филмове, 
теленовеле, забавно музички и ток-шоу програм“. Телевизија Пинк основана је 
1994. године, дакле тачно пре 24 године, што је био услов тендера, а и остали 
критеријуми савршено одговарају опису ове телевизије.

Осим Медиа поинта, Пошта је користила и услуге продукцијске куће Инфобиро 
д.о.о. за које је у 2016. и 2017. години платила око 3,4 милиона динара. Инфобиро 
већ више од десет година ради за различите државне органе тако што снима 
догађаје на којима се појављују званичници и потом тај материјал без надокнаде 
уступа комерцијалним телевизијама и јавном сервису. 

Осим услуга праћења и извештавања о активностима Поште, Инфобиро је 
уговорио и израду идејног решења за интегрисану маркетинг кампању за 
комерцијалне услуге Поште. И новинска агенција Бета је у јавној набавци 2017. 
године добила сличан посао, односно да извештава о активностима Поште 
Србије за цену од 540.000 динара. Инфобиро је био задужен за видео материјал, 
а Бета за текстове.



18

Рингиер Аксел Шпрингер је у 2017. години од Поште добио две уплате на основу 
поступка јавних набавки – од 2.845.200 динара (за дневне новине „Блиц“) и 
2.929.200 динара за закуп огласног простора у листу „Ало“ у 2017. години. Према 
подацима које нам је Пошта доставила Блицу је уплаћено 1.140.000 динара, а 
листу Ало 477.600 динара. Медијска мрежа, издавач Српског телеграфа за исту 
намену добила је 2.610.000 динара. 

Пошта је у 2017. години организовала и јавну набавку за услуге одражања 
свог Фејсбук профила. Услуга између осталог подразумева „осмишљавање и 
постављање постова, занимљивих линкова везаних за поштанске активности 
и занимљивости, непосредно или посредно везеане за теме од интереса за 
поштански саобраћај“. На тендеру је победило привредно друштво Либра 
консалтинг (Libra Consulting) Јелене Ђаковић из Београда, а уговорена цена је 
1.075.600 динара без ПДВ-а. 



19

Пошта Србије 
Оглашавање и услуге маркетинга 

14,000,000

12,000,000

10,000,000

8,000,000

6,000,000

4,000,000

2,000,000

Инфобиро

 1,956,000

1,440,000 

Медиа поинт

13,798,538 

 12,903,725 

Српски телеграф

—

1,624,800 

Ringier Axel Springer 

—

1,617,600 

2016

2017



20



21

ЈАВНО ПРЕДУЗЕЋЕ  
ЕЛЕКТРОМРЕЖА СРБИЈЕ 

Електромрежа Србије је за две године потрошила 21,6 милиона динара на 
оглашавање и маркетинг. И ово предузеће има монопол на тржишту па се може 
поставити питање циљева њихове медијске промоције за чије спровођење су 
ангажовали маркетиншку агенцију СВА д.о.о. из Београда. За ову услугу ЈП 
Електромрежа платило је укупно мало мање од шест милиона динара.

Маркетиншка агенција СВА има разгранато пословање са јавним предузећима 
и државним органима (ЈП Скијалишта Србије, Развојна агенција Србије, 
Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре), а у 2017. бележи 
нето добитак од скоро седам милиона динара. Сувласници ове фирме су Бојан 
Јоксимовић (51%), Мирко Мандић (21%), Предраг Зорић (21%) и Мирјана Мандић 
(6,5%). Законски заступник је Мирко Мандић.

Пројектни задатак фирме СВА био је да организује два компанијска скупа, 
фотографисање у Београду и ван Београда, снимање дроном, продукцију 
корпоративног филма, праћење медијских објава, закуп огласног простора у 
Вечерњим новостима, Политици, Куриру, Блицу, Информеру, Данасу. Овај уговор 
је и једини уговор који нам је „Електромрежа” доставила уз листу исплаћених 
средстава.

ЕМС нам је доставио и информацију да је за 4.2 милиона динара ангажовао 
агенцију В+O д.о.о. Београд, која се бави комуникацијама тј. односима са јавношћу. 
Власник овог привредног друштва је фирма из Грчке, а у портфолију клијената 
се углавном истичу предузећа из ове јужнобалканске земље која послују на 
територији Србије. 



22

Трошкови за оглашавање ЕМС

5,000,000

4,000,000

3,000,000

2,000,000

1,000,000

Сва доо

 1,680,345

 4,311,206 

V+O

4,189,200

2

Политика 

 1,229,625

 270,415 

Службени гласник

 5,035,682

4,536,311 

Инфостуд3 доо

 232,272

116,964

2016

2017



23

РАЗВОЈНА 
АГЕНЦИЈА СРБИЈЕ (РАС)

Развојна агенција Србије је агенција Владе Републике Србије основана за 
подстицање директних улагања, промоције и повећања извоза, развоја и 
унапређења конкурентности привредних субјеката, угледа и развоја Републике 
Србије у области привреде и регионалног развоја.

Ступила је на сцену уместо у јавности компромитоване агенције СИЕПА која 
је расформирана после скандала са откривеном електронском поштом која је 
јавности показала неодговоран однос запослених према јавним средствима.

РАС је озбиљно схватио рад на имиџу па је током две године које су биле 
предмет истраживања Пиштаљке, платила агенцији СВА д.о.о. нешто мање од 
три милиона динара за израду и реализацију интегрисаног плана промоције 
године предузетништва. 

СВА је изабрана на тендеру мале вредности, из другог покушаја, у конкуренцији 
са још две фирме. У првом покушају, у јуну 2017. године, за овај посао се пријавило 
седам  фирми. Тендер је у првом покушају био поништен због „ненамерне 
техничке грешке у састављању формуле за рачунање пондера по критеријуму 
учесталости емитовања џингла на радио станицама у току недељу дана”. У 
поновљеном поступку у јулу месецу, промењена је не само поменута формула, 
већ су пооштрени и други критеријуми, што је резултирало тиме да су четири 
кандидата за овај посао одустала од учешћа у поновљеном тендеру. У табели су 
приказани неки од критеријума:



24

у 2014. години и 2015. години 
приходи минимум осам 

милиона динара

Финансијски 
капацитет

минимум четири 
особе са потребним 

искуством

Кадровски 
капацитет

минимум пет година 
искуства у потребним 

пословима

Пословни 
капацитет

у 2014. години и 2015. години 
приходи минимум девет 

милиона динара

минимум десет 
особа са потребним 

искуством

да је понуђач у последње три 
године био носилац минимум 

три сличне маркетиншке 
кампање у трајању најмање три 
месеца свака и у вредности од 

најмање милион динара

На поновљеном тендеру понуда фирме СВА д.о.о. била је најповољнија и као 
таква је и изабрана.  

Из документације коју нам је доставила РАС сазнајемо да фирма Дејана Ранђића 
(једног од оснивача Отпора, бившег шефа одборничке групе ЛДП-а у Скупштини 
Београда) продаје огласни простор у новинама Информер. РАС је 8. марта 
2017. године купио тзв. инсертер (засебан огласни додатак) преко фирме DNA 
Communications која је у сувласништву Ранђића. Истог дана РАС је директно, по 
значајно нижој цени, купио огласни додатак у Новостима и Блицу. 

РАС има уговор и са већ помињаном агенцијом Медиа поинт. За оглашавање у 
дневним листовима на целој територији Србије РАС се 2017. године обавезао да 
плати овој агенцији максимално 4,2 милиона динара без ПДВ-а (није у обавези да 
утроши сва планирана средства). До марта 2018. по овом уговору Медиа поинту 
је уплаћено 334.800 динара.



25

Рекламни уметак 8. март 2017.

100,0000 200,000 300,000

DNA Communication 
(Информер)

Ringler Axel Springer 
(Блиц)

Компанија Новости 
(Вечерње новости)

257,798

150,000

Агенцији Њу јелоу лајн (New Yellow Line) РАС је 2017. године исплатио 474.670,36 
динара за закуп рекламног простора у програму Накси Национала (који се на 
свом сајту рекламира да је највећа радијска мрежа у Србији). Представници ове 
мреже иначе су редовни чланови комисија које одлучују о додели средстава на 
конкурсима за суфинансирање медија у Србији.

РАС је за радио промоцију 2017. године исплатио 498.225 динара Максим 
медији за рекламну кампању на Радију ЈАТ, а Радију С1, који је део „С медија“, 
у власништву мајке функционера Социјалистичке партије Србије Зорана 
Анђелковићa – 498.075 динара.

За сличне услуге РТС-у је исте године исплаћена сума од 351.288 динара, а 
званично угашена државна агенција Танјуг за своје услуге са РАС-ом је потписала 
уговор вредан 489.000 динара без ПДВ-а. Танјуг је претходне године такође 
давао медијске услуге РАС-у за нешто мању суму – 480.000 динара.

На свом сајту РАС као успешне приче у свом ангажовању наводи инвестиције 
светских гиганата попут Боша (технологија), Континентала (ауто-гуме) и Шнајдер 
електрика (управљање енергијом).

198,001



26

ЈАВНО ПРЕДУЗЕЋЕ  
ЕЛЕКТРОПРИВРЕДА СРБИЈЕ

ЕПС је претходних година трпео критике јавности због нерационалних одлука о 
оглашавању јер су све донедавно били потпуни монополисти у области продаје 
електричне енергије. У јавности је познат случај када је још 2012. године тадашња 
председница Савета за борбу против корупције Верица Бараћ у отвореном писму 
премијеру Мирку Цветковићу инсистирала да испита у које рекламне сврхе је 
ЕПС у 2011. години потрошио 200 милиона динара, а поготово да се утврди 
колико је новца потрошено на спонзорисањње концерта Здравка Чолића на Ушћу. 

У слично време ЕПС-у су постављана питања око спонзорисања ФК Партизан 
у Лиги шампиона будући да је овај клуб на дресовима носио ознаку овог јавног 
предузећа.

Данас, када би ЕПС требало све више да се прилагођава тржишним условима 
пословања, донације различитим субјектима и даље постоје, показује анализа 
Пиштаљке.

ЈП ЕПС нам је инициајлно доставио „документа о склопљеним комерцијалним 
уговорима и њиховим реализованим износима“, а будући да су и друге невладине 
организације, попут Транспарентности Србије, писале о томе како ЈП ЕПС 
троши новац на оглашавање, Пиштаљка је утврдила да добијени подаци нису 
потпуни, односно да су цифре које је ЕПС наводио као буџет за оглашавање – 
различите. 

После упорних захтева Пиштаљке, ЕПС је објаснио да се износи које је ЕПС 
навео у информацији датој Пиштаљци мања од оне које су дали Транспарентности 
зато што се у информацији ЕПС-а достављеној Пиштаљци наводе износи 
намењени искључиво оглашавању, јер је, како су објаснили, то информација коју 
је Пиштаљка тражила. Разлика између ове две информације представља суму 



27

новца која се, како тврде у ЕПС-у, не односи на оглашавање већ на „донације и 
да за њих не постоје уговори, већ се оне додељују на основу одлуке о донацији“. 
О каквим је донацијама реч и по ком основу су оне дате није објашњено.

У извештају Транспарентности Србија наводи се да је ЕПС у 2016. по основу 
спонзорстава, донација, реклама и пропаганде исплатио преко 183 милиона динара. 
Пиштаљци су достављени уговори чија је укупна вредност око 10 милиона динара.

На поновљен захтев Пиштаљке да нам доставе списак свих исплата ка свим 
медијима, ЕПС није одговорио. 

Због тога добијене податке треба узети са резервом, пошто није могуће 
проценити износ „донација“. Табелу коју су нам доставили преносимо у целини. 

Из табеле се може видети да је значајне износе добио портал Балкан магазин 
чији је издавач фирма Весна инфо. По подацима Агенције за привредне регистре 
главни и одговорни уредник овог портала је Славољуб Качаревић, који је до 
јануара 2017. године био и власник фирме Весна инфо. Качаревић је дугогодишњи 
новинар, један од оснивача  дневника Глас јавности. У јануару 2017. године, када 
Качаревић излази из власништва фирме Весна инфо, на његово место као 100 
одсто власник уписује се Зоран Надрљански. Надрљански је и члан управног 
одбора фирме за производњу софтвера и хардвера Информатика а.д. Ова 
компанија чији је највећи акционар државно ЈП Србијагас бави се и издаваштвом. 

Међу спорнзорствима ЕПС-а истиче се и сајт „Energyobserver“ издавача „Energy 
Observer Empire“, чији је стопостотни власник дугогодишња новинарка, некад 
Блица и РТВ Б92, Сијка Пиштолова.

Што се тиче објављивања огласа на које је ЕПС по закону обавезан, уговоре су 
на основу јавних набавки добијали Данас и Вечерње новости.



28

Год. 

2016

 

 

 

 

2017

Активност

Медија мониторинг

Медија мониторинг

Закуп дневне новине ради 
објављивања законом 

обавезних огласа

Спонозорство сајта 
www.energyobserver.com

Спонзорство реализације 
пројекта «Зелена Србија 

-Thinking Green -Living Clean»

Спонзорисање портала 
Балкан магазина

Медија мониторинг

Закуп дневне новине 
ради објављивања законом 

обавезних огласа

Спонзорство сајта  
www.energyobserver.com

Спонзорство магазина 
CORD

Спонзорисање портала 
Балкан магазина

Добављач

Real time clipping

Real time clipping

Данграф

Energyobserver 
Empire doo

Alliance 
international media

Весна инфо 

Real time clipping

Новости  а.д. 

Energyobserver 
Empire doo

Alliance international 
media

Весна инфо

Основ

На основу уговора 
o јавној набавци

На основу уговора 
о јавној набавци

На основу уговора 
о јавној набавци

Спонзорство

Спонзорство

Спонзорство

На основу уговора 
о јавној набавци

На основу уговора 
о јавној набавци

Спонзорство

Спонзорство

Спонзорство

Износ

 192,000.00

272,000.00

712,555.00 

700,000.00

192,000.00

950,000.00

42,000.00

24,336.00

600,000.00

244,000.00

980,000.00

На основу уговора 
o јавној набавци

На основу уговора 
о јавној набавци

На основу уговора 
о јавној набавци

Спонзорство

Спонзорство

Спонзорство

На основу уговора 
о јавној набавци

На основу уговора 
о јавној набавци

Спонзорство

Спонзорство

Спонзорство



29

УПРАВА ЦАРИНА

Управа царина није услишила захтев Пиштаљке за доставу уговора о оглашавању, 
али су нам у одговору навели износе уплата за оглашавање у медијима од 2016. 
до 2018. године.

Из графикона се види да је у 2017. години посао оглашавања од листа Данас 
преузео Српски телеграф. У оба случаја предмет уговора је, према наводима 
Управе царина, био објављивање тендера и информативних огласа.

Нинамедија клипинг била је ангажована за праћење медијских објава у којима се 
помиње Управа царина. 

Увидом у спискове уплата које је Пиштаљци доставила Управа за трезор 
примећено је да износи предвиђени уговорима у случају Данаса и Српског 
телеграфа нису ни изблиза били искоришћени до краја.

Управа царина је Дан графу у 2016. години уплатила 1,7 милиона динара (у 
односу на уговорених скоро 6 милиона динара), што је објашњиво чињеницом да у 
конкурсној документацији стоји да су се конкурси, тендери и огласи објављивали 
у складу са динамиком потреба наручиоца – Управе царина – на начин који 
наручилац сматра сврсисходним.

Слично се десило и наредне 2017. године када је са Медијском мрежом, 
издавачем Српског телеграфа, потписан уговор вредан 2,4 милиона, a исплаћено 
је нешто више од 640.000 динара. 

Управа царина Пиштаљци је послала и податке за 2018. годину, у којима пише да је 
за услуге оглашавања опет изабрана фирма Дан граф, издавач дневника Данас. 
Вредност уговора је једнака оној коју је управа исплатила Српском телеграфу 
претходне године – 2,4 милиона динара.



30

Вредност медијских уговора Управе царина

5,000,000

4,000,000

3,000,000

2,000,000

1,000,000

2017

288,160 

2,400,000

0

2016

236,160

0

5,988,000

2018

0

0

2,400,000

Нинамедија

Српски телеграф

Данас



31

ЈП СКИЈАЛИШТА СРБИЈЕ

У информатору о раду овог предузећа наведене су делатности којима се ЈП 
Скијалишта Србије баве. Регистровани су за делатност спортских објеката и 
додељен им је монополистички задатак – управљање скијалиштима у земљи: 
Копаоник, Стара планина и Златибор.

У њиховој надлежности је изградња и реконструкција скијалишта, управљање 
просторима погодним за уређење скијалишта, организовање и контрола 
наплате накнаде за употребу скијалишта, вођење евиденције о скијалиштим и 
организовање студијско-исраживачких радова у области развоја скијалишта и 
планинског туризма. 

Иако им промоција туристичких објеката није у надлежности, то их није спречило 
да потроше 5,4 милиона динара за две године на оглашавање, промоцију и медије. 

ЈП Скијалишта Србије Пиштаљци није доставило закључене уговоре већ само 
табелу у којој су наведени уговорни партнери, те вредност и предмет уговора. 

Међу ангажованим медијима истичу се магазин Хелоу (Hello), на који права на 
српском тржишту полаже новосадски Колор прес груп. ЈП Скијалишта је платило 
два пута по 420.000 динара за израду промо прилога у магазину Хелоу травел 
(Hello Travel) –Планински центри Србије. 

На порталу јавних набавки не постоје подаци о тендерима за оглашавање, што 
значи да их није ни било, а по закону су ЈП Скијалишта Србије морала да распишу 
тендер у овом случају. Наиме, без тендера могу да се набаве само послови чија је 
вредност мања од 500.000 динара без ПДВ-а. Закон прописује и да за истоврсну 
набавку не сме бити предвиђено више од 500.000 динара годишње да би била 
изузетак од примене закона. 



32

Чланци у Хелоу магазину, поручени су из два пута по 420.000 динара у једној 
години, што је више од 500.000 динара годишње и самим тим су ЈП Скијалишта 
Србије била у обавези да спроведу поступак јавне набавке мале вредности.

Израда промо филма и видео материјала плаћена је рекламној агенцији „Ami 
G“ водитеља и предузетника Огњена Амиџића, два пута по 480.000 динара. ЈП 
Скијалишта Србије није навело по ком основу односно уговору је Амиџићу у 2016. 
години плаћено 960.000 динара. 

Скијалишта су без тендера одлучила и да за ПР услуге ангажују већ поменуту 
фирму Nova communications, коју је основао Небојша Крстић.

Од већих уплата издвајају се и медијски саржаји на РТВ Лав из Ужица. Вредност 
уговора је у овом случају била 900 хиљада динара.  Издавач овог медија је фирма 
Козум лав д.о.о. Ужице, чији стопостотни власник је америчка фирма Глобал 
медија инк (Global Media Inc).



33

Медиј

 Србија Данас 

Новосадска ТВ 

Еко медија Чачак 
www.mediaportal

 Лав vжице 

Портал Србију волимо

Глас западне Србије 

Nova Communication 

Портал Србију волимо

Invictus media 

Услуга

Пружање услуга преко медија 

Медијско праћење и рекламирање 

Оглашавање 

Медијски садржаји на РТВ Лав 

Промоција 

Медијско праћење и маркетиншке услуге 

Услуге маркетинга

Промоција 

Праћење медија 

Износ

396,000 

462,000 

300,000 

900,000 

60,000

360,000

420,000 

60,000

39,600 

Медиј

 Нинамедија

Color media 
communications 

Color media 
communications 

 Нинамедија

Ами Џи

Ами Џи

Услуга

Праћење медијске експонираности 

Инсертација промо часописа у часопису 
«Hello!Travel: Планински центри Србије“  

Израда промо прилога у часопису 
«Hello!Travel: Планински центри Србије“ 

Праћење медијске експонираности 

Израда промо филма

Израда видео материјала

Износ

264,000 

420,000 

420,000 

24,000 

480,000

480,000



34

ДИРЕКЦИЈА ЗА  
ГРАЂЕВИНСКО ЗЕМЉИШТЕ БЕОГРАДА

Ово јавно предузеће бави се управљањем, уређивањем, опремањем и унапређењем 
градског грађевинског земљишта и објеката од важности за Град Београд.

У свом одговору на захтев Пиштаљке, Дирекција је навела да је током 2016. 
године и 2017. године сарађивала једино са агенцијом Медиа поинт, и да јој је 
укупно плаћено 4,3 милиона динара. 

Агенцију Медиа поинт већ смо помињали у овој анализи као пружаоца услуга 
Граду Београду за закуп медијског простора за оглашавању у три године које су 
претходиле 2018.

Међутим, упоређујући наводе Дирекције са подацима које смо добили од Управе 
за трезор испоставило се да је ова дирекција за поменуте две године Медиа 
поинту уплатила око 3,3 милиона динара, што је за милион мање од оног што 
тврди Дирекција. Осим ове недоследности, новинари Пиштаљке су приметили и 
да Дирекција у свом одговору није споменула да је листу Политика уплатила око 
1,4 милиона динара.

Дирекција је одбила је да нам достави уговоре склопљене са Медиа поинтом и 
Политиком, прво тврдећи да је у закону јасно назначено да захтев мора бити у 
писаној форми или усмено саопштен, а да смо ми тражили документа мејлом. ЈП 
Дирекција је остала нема на допис Пиштаљке да је захтев послат мејлом једнак 
захтеву у писаној форми.

Иако је одбила да достави уговоре, Дирекција је навела да је фирма Медиа поинт 
изабрана на тендерима. Претрагом портала Управе за јавне набавке, Пиштаљка 
је дошла до података да су критеријуми тендера и у 2017. години и у 2016. години 
били такви да на њима нису могли да учествују медији директно, него само преко 
посредничких фирми.



35

Наиме, економски најповољнија понуда бирана је на основу критеријума цене 
оглашавања у 5 различитих медија, на начин што је понуђена цена у сваком од 
медија рачуната са по 20 пондера.   

На тендер 2017. године тако се једино јавила фирма Медиа поинт као закупац 
медијског простора у свим медијима, а 2016. године ова фирма је изабрана јер је 
дала јефтинију понуду од Епохе д.о.о.



36

РЕПУБЛИЧКА ДИРЕКЦИЈА ЗА  
ИМОВИНУ РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ

Ова дирекција се бави веома битним послом за Републику Србију – води 
јединствену евиденцију непокретности у јавној својини и одређених покретних 
ствари у својини Републике Србије. Такође обавља стручне и управне послове 
који се тичу прибављања ствари у својину Републике Србије, располагања 
стварима у својини државе и слично.

Слично Управи царина, у 2016. години оглашавали су се у листу Данас, а 2017. 
године у листу Српски телеграф. Обе новине изабране су на јавним тендерима. 
Према сопственим наводима, листу Данас су 2016. године уплатили око 1,7 
милиона динара, а издавачу Српског телеграфа фирми Медијска мрежа у 2017. 
години око 2 милиона динара. Недоследности се и овде могу приметити, будући 
да је Управа за трезор регистровала мањи износ уплата Данасу – 1,4 милиона 
динара.

ЖЕЛЕЗНИЦЕ СРБИЈЕ А.Д. 

Ово предузеће коме је половина рачуна у блокади а имовина стављана на 
добош због неплаћених дугова радницима има новца за маркетинг и рекламу. 
Како наводе у свом одговору Пиштаљци, Железнице Србије су у 2016. години 
издвојиле укупно 2.425.730 динара, а у 2017. години мање – 728.456 динара у те 
сврхе. У графици која следи се виде највећи износи:



37

Трошкови за оглашавање ЖС

800,000

700,000

600,000

500,000

400,000

300,000

200,000

100,000

2016 2017

Политика

37,400

82,450

Данас

179,650

120,806

Naxi

672,100

—

2016

2017

Бимброс

777,000

—

МГ маркетинг

5,080

269,000

New Yellow Line  

670,000

187,000



38

КУПОВАЊЕ МЕДИЈА   

Остала јавна предузећа и државне институције и агенцијеIII



39



40



41

ЈП ЕМИСИОНА ТЕХНИКА И ВЕЗЕ

Ово предузеће није се оглашавало, али јесте набављало ПР услуге. Предузетнику 
Марку Гојгићу у 2016. години ЈП Емисиона техника и везе платило је 492.000 
динара без ПДВ-а. Ово је био један од првих послова његове предузетничке 
радње Hurricane која је по подацима са АПР-а регистрована 16.6.2016. године. 

ЈП Емисиона техника и везе 2017. године ангажовало је за ПР услуге у 
вредности од 495.000,00 динара фирму Letter and Sun. Власник ове фирме је 
Јелена Миленковић Орлић, која је 2005. године била помоћник министра за 
рад, запошљавање и социјалну политику. Она је супруга Слободана Орлића, 
функционера Социјалдемократске партије Србије који у својој биографији бележи 
иницијативу за смену генерала Вука Обрадовића због наводних сексуалних 
насртаја на колегинице. О пословима фирме његове супруге са државом писао 
је и Савет за борбу против корупције. У извештају Савета наводи се да је фирма 
Letter and Sun од 2011 до 2012 године забележила приходе од 4.430.000 динара 
из ресора Расима Љајића, председника странке СДПС.



42

ЈП СКЛОНИШТА СРБИЈЕ

Како наводи у свом одговору Пиштаљци, ово јавно предузеће се оглашава 
пошто је на то обавезано чланом 7. Уредбе о условима прибављања и отуђења 
непокретности непосредном погодбом, давања у закуп ствари у јавној својини и 
поступцима јавног надметања и прикупљања писмених понуда,.

Јавно предузеће за склоништа 2017. године је на тендеру изабрало да се 
оглашава у Компанији Новости. Вредност уговора била је 1,3 милиона, а како 
из Склоништа саопштавају, до краја априла 2018. исплаћено је укупно 845.440 
динара. 

Услови тендера имали су ограничавајући фактор јер је од понуђача тражено да се 
„дневни лист (новине) објављује свакодневно, да има националну покривеност 
(дистрибуира се на територији целе Републике Србије) и да у дневном листу 
(новинама) постоји посебно назначен, издвојен простор посвећен продаји и 
издавању некретнина (непокретности). У поступку јавне набавке може да 
учествује само понуђач чије новине излазе у штампаном дневном тиражу од 
минимум 50.000 примерака”.

Вечерње новости биле су једини учесник тендера и тако добиле посао. Као 
једини учесник Новости су добиле посао оглашавања и у 2016. години. Вредност 
уговора је била 316 хиљада динара.



43

ЈП ТРАНСНАФТА

Иако се у информатору о раду овог предузећа наводи да су у 2016. години 
потрошили 1,6 милиона динара на рекламе и пропаганду и да је за ту сврху у 2017. 
години издвојено више од два милиона динара, из предузећа ЈП Транснафта 
навели су да у том периоду нису склапали уговоре са маркетинг и ПР агенцијама, 
медијима и фирмама за оглашавање. „Оглашавамо се на порталу јавних набавки и 
на нашем званичном сајту”, пише у одговору ЈП „Транснафта”. 

Када смо затражили објашњење где се троши новац намењен рекламама 
и пропаганди, из овог предузећа доставили су нам табелу са подацима о 
спонзорствима која су омогућили спортским, шаховским, билијар клубовима и 
културно-уметничким удружењима и удружењима одгајивача голубова. У табели 
не наводе износе. Табелу преносимо интегрално.  



44

Намена

Финансијска помоћ за реализацију плана 
активности клуба у 2017 години.

Финансијска помоћ клубу за реализацију 
плана активности у 2017 години.

Финансијска помоћ за организацију спортске 
манифестације «Serbian Battle Championship 13», 

која ће се одржати 2017 године у Оџацима.

Финансијска помоћ за организацију Team 
Buildinga радника предузећа нафтно-гасне 
привреде Републике Србије у 2017 години.

Финансијска помоћ за набавку спортске опреме 
и организацију турнира млађих категорија 

поводом дана Петровца и Словачких народних 
свечаности у мају и августу 2017 године.

Финансијска помоћ за реализацијуплана 
активности, манифестација и такмичења у 

2017. години. 

Финансијска помоћ за реализацију XXIII по 
реду ликовне колоније која се традиционално 

организује у периоду мај/септембар 2017. године.

Финансијска помоћ за унапређење и развој 
голфа као спорта , и реализацију планираних 

активности у 2017. години.

Финансијска помоћ за реализацију 
турнира у баскету «Без коске 3x3», 

који ће се одржати на штранду у Новом Саду, 
30.06.2017. године

Финансијска помоћ за реализацију 
плана активности клуба у 

2017. години.

Прималац

Фудбалски клуб 
„Фрушкогорац” 

Сремска Каменица

Шаховски клуб „Прико”, 
Пријепоље

Спортско удружење 
Brazilian Jiu-Jitsu 
„Family”, Оџаци

Спортско удружење 
„Транснафта“, 

Нови Сад

Фудбалки клуб 
„Младост”, 

Бачки Петровац

Удружење одгајивача 
голубова превртача 

„Ролер клуб Србије”, 
Нови Сад

Културно уметничко 
друштво „Нис-Нафтагас”, 

Нови Сад

Голф асоцијација 
Војводине, 
Нови Сад

Спортско удружење  
„Бид”, за здрав живот, 

спорт и рекреацију, 
Нови Сад

Билијар клуб 
„Biliard Top Team”, 

Нови Сад

Износ:



45

       
     ЈП НАЦИОНАЛНИ ПАРК ТАРА

Национални парк Тара оглашава своје јавне набавке у Службеном гласнику, али 
се такође рекламира и у приватним медијима: телевизији, радију и у штампи. 

Највише новца у 2016. години (300 хиљада динара) потрошено је на медијско 
праћење активности у парку током целе године. Ту услугу је пружила РТВ Прима 
из Бајине Баште. Иста телевизија је исти тај износ приходовала и у 2017. години.

У току 2016. године НИН-у су плаћене две репортаже, по 111.933 динара. 
Репортаже су објављене у бизнис додатку недељника НИН, у којем је уобичајена 
цена за страницу текста 1000 евра. 

ЈП НП Тара такође је склопила уговор са фирмом „Стефан Ко” која издаје лист 
„ББ глас” (Бајина Башта). Њој је током ове две године платила укупно 80.000 
динара. Ово је једини уговор који је Пиштаљка добила а у ком постоје одредбе 
које штите професионални интегритет новинара. 



46

JП „СПОРТСКИ И  
ПОСЛОВНИ ЦЕНТАР ВОЈВОДИНА“

Популарни „СПЕНС“ у Новом Саду оглашавао се током 2016. и 2017. 

године на Радију АС ФМ. Уговор је био потписан средином 2016. на износ нешто 
мањи од законског минимума за који није потребан јавни тендер – 597.600 динара 
са ПДВ-ом, што је како смо уочили пракса многих државних субјеката. 

СПЕНС је од септембра 2015. био 53 дана у блокади, па се не може рећи да 
му је ликвидност беспрекорна. Без обзира на неликвидност, за пи-аром је имао 
потребе па је за износ од 120.000 динара без ПДВ-а у 2016. години поручуо 
ову услугу од предузетничке радње Милорада Бојовића, Олорин прес из Новог 
Сада. Овај предузетник је своје услуге у 2017. наплатио 495 хиљада динара без 
ПДВ-а, за исти новац ради за СПЕНС и у 2018. години.

СПЕНС ангажује и готово неизбежну Нинамедију клипинг за потребе праћења 
медијских објава. У 2016. износ уговора био је 299.900 динара, 2017. – 400.000, а 
2018. године 399.960 динара.



47

ТУРИСТИЧКА ОРГАНИЗАЦИЈА СРБИЈЕ

Руководство Туристичке организације Србије (ТОС) крије износе државног 
новца које је за оглашавање исплатило појединим приватним телевизијама и 
маркетиншким агенцијама због, како тврди, пословних интереса друге стране. 
Од 110 уговора склопљених у последње две године које је ТОС доставила 
Пиштаљци, износи за оглашавање и услуге односа с јавношћу затамњени су у 
њих 27. Од уговора са телевизијама затамњени су износи у онима са РТВ Пинк, 
ТВ Прва и О2 (раније Б92) и ТВ Ал џазира. Такође, тајни су и износи које је 
ТОС платио за рекламирање на Н1 и другим каналима на којима огласни простор 
продаје маркетиншка фирма КАС медија, али и на каналима Би-Би-Сија.

Истовремено, у уговорима са Радио-телевизијом Србије ТОС није затамнио 
исплаћене износе па тако сазнајемо да је јавном сервису за две године укупно 
исплаћено 13 милиона динара. Осим за новац уплаћен КАС медија (CAS media), 
која је у потпуности у власништву луксембуршке фирме „United media S.a.r.l“, 
тајном су проглашени подаци о рекламирању преко још две маркетиншке фирме. 
Тако је тајна колико грађани Србије плаћају закуп билборда фирми „ЛЕД 
медија“ из Босне и Херцеговине. Непознато је и колико новца је агенцији „Mint 
communications“ из Берлина плаћено за тромесечну кампању за немачко говорно 
подручје на друштвеној мрежи Фејсбук.

ТОС је сакрила и износ новца исплаћен предузећу „Internet group“ из Београда. 
Власник предузећа „Internet group“ је Срећко Миодраговић, саветник председника 
„Комтрејд групе“ Веселина Јевросимовића.

У писаном одговору за Пиштаљку, вршилац дужности директора ТОС Марија 
Лабовић навела је да уговори који садрже клаузуле о пословној тајни на основу 
члана 9 Закона о слободном приступу информацијама од јавног значаја нису у 
потпуности доступни јавности „како бисмо избегли одговорност и евентуалну 
повреду Закона о заштити пословне тајне“.



48

Одредбе уговора које се односе на „пословну тајну“ су, како даље наводи, „правило 
код ове врсте уговора, где једна уговорна страна у власничкој структури има 
ино елемент, која те одредбе поставља као услов потписивања у циљу заштите 
од нелојалне конкуренције“. У телефонском разговору са новинаром Пиштаљке 
Лабовић је поновила да су износи затамњени на захтев друге стране, да стране 
компаније тако штите своје пословне интересе и да су то морали да ураде да би 
избегли могуће тужбе. На питање зашто су пристали на клаузулу тајности када 
услуге оглашавања плаћају новцем грађана Србије, она је одговорила да је ТОС-у 
у интересу да сви уговори буду јавни али да су такви услови тих компанија и да ту 
нема пуно простора за другачији договор.

Већина фирми чији подаци су затамњени у уговорима потврдила је да је то урађено 
на њихов захтев. Из Прве телевизије за Пиштаљку су навели да су одредбе о 
пословној тајни „устаљена пракса“ у њиховим уговорима и да значе да су се две 
стране споразумеле да услови, подаци и информације у вези са реализацијом 
представљају пословну тајну и да се неће откривати трећим лицима.

ТОС се рекламирала на Гуглу али и на друштвеним мрежама Фејсбук, Твитер и 
Инстаграм преко четири фирме: „Block & Roll“, „Httpool“, „Home page“ и „Cloud 
media“. Фирми „Block & Roll“ уплаћено је прошле године 19 милиона динара 
за рекламирање на Гуглу и за „посредовање при закупу огласног простора“ на 
Инстаграму и Фејсбуку. За ову услугу, коју је Туристичка организација могла сама 
да плати, фирми „Block & Roll“ плаћена је провизија од 1.374.000 динара. Из 
уговора се види да ТОС има рачун код Гугла, што значи да може сама да плаћа 
услуге тој компанији, без посредника, и да је вероватно раније то и радила. За 
оглашавање на Твитеру, ТОС је предузећу „Httpool“ за две године исплатила 4,5 
милиона динара, док је фирма „Home page“ за оглашавање на Фејсбуку и Твитеру 
добила седам милиона динара. 



49

АЕРОДРОМ НИКОЛА ТЕСЛА 

Аеродром Никола Тесла одбио је да одговори на захтев Пиштаљке за 
информације од јавног значаја. Под изговором да је захтев непрецизан, тражили 
су нам да га допунимо тако да прецизирамо које тачно уговоре тражимо. 
Пиштаљка је тражила све уговоре склопљене са свим медијским кућама, фирмама 
за оглашавање и рекламирање, ПР агенцијама.

Претрагом портала јавних набавки уочили смо да је Аеродром склопио више 
уговора у овој области, од којих смо издвојили неке:

	 Уговор са Медијском мрежом доо за услуге штампања и издавања 	
	 часописа Аеродрома „Терминал“ потписан 21.02.2018. године

Медијска мрежа је друштво са ограниченом одговорношћу који је уједно и 
издавач дневника Српски телеграф, блиског властима. Власници су новинари 
Саша Миловановић, Милан Лађевић, Лазар Симић и Љубомир Дабовић.

Понуда Медијске мреже изабрана као једина прихватљива понуда на тендеру 
аеродрома. Уговорен посао је вредан 7.802.000 динара. На тендер се још јавила 
фирма Color media international, али је њихова понуда одбијена јер је била виша од 
процењене вредности јавне набавке. 

На тендеру су право учешћа имали издавачи магазина или дневних издања, али је 
био укључен и дискриминаторни услов да издавач дневних новина у последњих 
шест месеци пре објављивања позива остварује минимални штампани дневни 
тираж од најмање 40.000 примерака. Тако новине које имају мањи тираж нису 
имале право учешћа. Није јасно због чега је био потребан овај критеријум, када 
часопис Аеродрома излази четири пута годишње са годишњим тиражoм од 
140.000 комада и дели се бесплатно путницима на аеродрому. 

1



50

Понуђачима су такође наметнути строги критеријуми у погледу образовања 
запослених: најмање 15 запослених или радно ангажованих лица, од чега један 
уредник издања, три дипломирана новинара, један графички дизајнер, један 
графички уредник, један лектор за српски и енглески језик (7. степен стручне 
спреме), један преламач, један квалификовани преводилац (и овде је био услов 
диплома – Филолошког факултета, група за енглески језик) и један фотограф. 

Медијској мрежи омогућено је да у часопису продаје рекламни простор и тако 
заради много више од саме цифре колико је приходовала на тендеру. Рекламе 
максимално могу заузети 36 страна, половину од укупног броја страница.

Часопис Терминал је почео је да излази 2017. године после тендера на којем 
је такође победила Медијска мрежа. На овом тендеру било је дозвољено да 
учествују и недељници. Ипак и тада је победу на тендеру однела Медијска мрежа 
која је имала једину прихватљиву понуду. Понуде Glossy Media, друштва које је 
убрзо потом, 6.7.2017. године, избрисано из АПР-а због припајања матичном 
друштву Color media international Роберта Чобана и Велибора Ђуровића и 
Ringier Axel Springer-а одбијене су као неприхватљиве, јер између осталог нису 
доставиле узорак изгледа насловне стране часописа Терминал. Овај услов је 
захтеван накнадним изменама конкурсне документације. Вредност посла била је 
6.244.000 динара без ПДВ-а, а уговор је потписан 26.1.2017 године. 

Интересантно је да је у конкурсној документацији као једна од карактеристика 
набавке истакнуто великим словима да се „ЧАСОПИС НЕЋЕ БАВИТИ 
ПОЛИТИКОМ НИТИ АНАЛИЗОМ ПОЛИТИЧКЕ СИТУАЦИЈЕ У ЗЕМЉИ“. 
Издавач који је победио на тендеру и те како се у својим матичним новинама 
бави политиком (Српски телеграф), па зато није јасан дискриминаторни услов из 
тендера о тиражу новина, пошто у овом случају није имао никакав утицај. Тираж 
продатих новина политичке садржине тешко је могао да буде доказ о капацитету 
да се направи добар промотивно-туристички магазин за потребе аеродрома.



51

	 Уговор са Медијском мрежом за услуге оглашавања 
	 у дневном листу потписан 29.9.2017.

Предмет јавне набавке биле су услуге оглашавања (огласа/конкурса) за потребе 
аеродрома, у дневним новинама које имају минимални штампани просечни 
дневни тираж од 50.000 примерака по једном броју и које се дистрибуирају на 
целој територији Републике Србије. На тендер су се јавили само Информер и 
Српски телеграф. Вредност посла била је до два милиона динара без ПДВ-а а 
критеријум је био најнижа понуђена цена. Медијска мрежа понудила је 171.085 
динара и добила. Динамику оглашавања дефинише аеродром у складу са својим 
потребама.

	 Уговор са Аir Serbia, оглашавање у часопису  Elevate, 
	 часопис ове компаније

Очигледно аеродрому није било довољно оглашавања па је уовој години закључио 
уговор и са доминантном авио компанијом која користи његове услуге – Ер 
Србијом. Вредност услуге је 184.320 евра а односи се на оглашавање у часопису 
ове компаније који је на располагању путницима у свим летовима. Часопис 
„Elevate“ наследио је некадашњу ЈАТ-ову ревију и излази једном месечно. 

	 Уговор са фирмом Represent communication за услуге 
	 комуникацијске подршке потписан 13.1.2017. године

Током 2016. године аеродром је проценио да му је потребан план комуникације 
на друштвеним мрежама, креирање садржаја за наступ на друштвеним мрежама 
и одржавање друштвених мрежа од 7 до 24 сата, едукација особља аеродрома 
за коришћење и управљање друштвеним мрежама, повећање видљивости на 

2

3

4



52

друштвеним мрежама и могућност активације профила/присутности на некој 
новој друштвеној мрежи која би могла да буде популарна током трајања уговора. 

Аеродрому су такође биле потребне континуиране активности односа са 
јавношћу (уговарање састанака са медијима, анимација националних и кључних 
локалних медија и слично). 

Уз то, указала се и потреба за промоцијом историјских вредности аеродрома 
поводом 55. годишњице отварања, али и за услуге израде мурала са ликом 
Николе Тесле. Посао вредан 9.589.600 динара без ПДВ-а је добила фирма 
Represent communication бившег новинара Борислава Миљановића, некада 
блиског сарадника и пословног партнера Срђана Шапера.

Тендером је био расписан и услов да на њега могу да се јаве само фирме које су 
у последњих пет година три пута пружиле услуге дигиталних комуникација.  

	 Уговор са Медијском мрежом  
	 за услуге оглашавања

Још један уговор са Медијском мрежом, издавачем Српског телеграфа, потписан 
је 26.1.2017. године. Вредност је била 2,4 милиона динара. На тендеру учествовали 
и Компанија Новости, Дан граф, Инсајдер тим (Информер) и Ringier Axel Springer. 
Све ове понуде биле су прихватљиве, осим понуде Дан графа који није доставио 
комплетну документацију.

5



53

Остала јавна предузећа и институције које су нам слале 
податке о исплатама сврстали смо у табелу која следи:

 1

2

3 

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Републичка дирекција за робне резерве

ЈКП Београдске електране

ЈКП Погребне услуге – Београд

ЈП НП Ђердап

ЈП НП Копаоник

ЈП НП Стара планина

ЈП НП Фрушка гора

ЈП Нуклеарни објекти Србије

ЈП Просветни преглед

ЈП Србија шуме

Коридори Србије

Регулаторна агенција за електронске 
комуникације и поштанске услуге

Регулаторно тело за електронске медије

Србија карго

Комисија за заштиту конкуренције

0

0

3.257.236,00

0

200.000,00

72.000,00

90.000,00

0

0

401.616

0

2.622.000,00

637.718,00

0

0

Вредности склопљених 
уговора за оглашавање 
за 2016. и 2017. годину

Јавно предузеће /
Установа / 
Агенција

Ред. 
бр.



54

КУПОВАЊЕ МЕДИЈА   

Министарства у Влади Републике СрбијеIV



55



56



57

Део анализе посветили смо и издвајањима које главни органи управе издвајају за 
потребе оглашавања и промоције. Према расположивим подацима, „ранг листа“ 
највећих потрошача у државној управи у 2016. и 2017. години изгледа овако:



58

   МИНИСТАРСТВО ТРГОВИНЕ,  
   ТУРИЗМА И ТЕЛЕКОМУНИКАЦИЈА

Прво на листи највећих оглашивача Министарство трговине, туризма и 
телекомуникација је 2016. године закључило уговор са РТС-ом у циљу развијања 
програма за безбедност деце на интернету и подизање нивоа дигиталне 
писмености. Вредност овог уговора је готово 12 милиона динара. Министарство 
има улогу суфинансијера, заједно са РТС-ом, а учешће министарства у овом 
заједничком послу је 8,1 милион динара. 

Са јавним сервисом је на исту тему закључен и уговор 2017. године, с тим што 
је учешће министарства процењено на 6,7 милиона динара. Овим уговором 
настављена је сарадња РТС-а и министарства у изради „промотивних и 
информативних спотова, прилога и емисија информативног и едукативног 
типа“ везаних за безбедност деце на интернету и подизање нивоа дигиталне 
писмености. У уговору се наводи и да ће РТС репризно 
и без накнаде емитовати емисије „Све боје интернета“ и 
„Код за бољи свет“ које су реализовани у оквиру поменутог 
уговора између РТС и министарства у 2016.  години.

Не умањујући значај јавног сервиса и теме безбедности 
деце на интернету, али знајући и данашња интересовања 
младих везана за паметне телефоне и Јутјуб, примећујемо да 
домет ове кампање свакако треба испитати пре евентуалне 
доделе средстава у наредним годинама. Тим пре што према 
истраживању агенције Ипсос из 2015. године просечан гледалац РТС1 има 60+ 
година и средњу стручну спрему. Иста агенција бележи да само 5% гледалаца 
РТС1 спада у старосну категорију од 4-14 година на коју би оваква кампања 
требало да се фокусира. Истини за вољу, слични подаци се воде и за друге 
телевизије, што говори да деца слабије гледају телевизију од одраслих. Ово 
истраживање објављено је на сајту Регулаторног тела за електронске медије.



59

М
уш

ка
рц

и

Ж
ен

е

4-
14

15
-2

9

30
-4

4

45
-5

9

60
+

О
сн

ов
но

 и
 н

иж
е

С
ре

дњ
е

В
иш

е 
ил

и 
В

ис
ок

о

Б
ео

гр
ад

В
ој

во
ди

на

Ц
ен

тр
ал

на
 С

рб
иј

а

Гр
ад

О
ст

ал
о

Од пријављених трошкова на оглашавање, пи-ар услуге и маркетинг Министарства 
трговине, туризма и телекомуникација истиче се и нешто мање од пет милиона 
динара по основу „Уговора о пружању услуге оглашавања у области електронских  
и информационог друштва“ са агенцијом Ruskin&Hunt д.o.o. Овај уговор из 2015. 
године министарство нам није доставило, те не можемо улазити у детаље његовог 
садржаја. Што се тиче уговорног партнера – агенције Ruskin&Hunt д.o.o. – она је 
у међувремену променила име у Голин и, како београдски медији наводе, постала 
део једне од водећих светских агенција која носи исто име. Тренутни власници 
су Зоран Шћекић и Иван Бендер. Потоњи је јавности познат као саветник 
тадашњег премијера Александра Вучића за увођење „Јединице за спровођење 
стратешких пројеката и циљева“ (Delivery Unit), концепта који је својевремено 
установио бивши британски премијер Тони Блер. Београдски медији наводе да је 
Ruskin&Hunt д.o.o. учествовала у изборној кампањи напредњака. 

Профил гледалаца РТС1 у %

50%

5%

50%

7%

15%

28%

45%

51%

32%

17%
21% 23%

57% 56%

44%



60

Пи-ар услуге у министарству врши и предузетник Стефан Ћупурдија, са којим 
је закључен уговор о услугама стручне помоћи у области односа са јавношћу 
у укупном износу од 434.000 динара без ПДВ-а (месечно по 62.000 динара). 
Очигледно је министарство на овај начин решило проблем забране запошљавања 
у јавном сектору будући да је „аутсорсовала“ (outsource) вршење ових задужења 
на спољњег сарадника. Стефан Ћупурдија у својој биографији истакнутој на 
мрежи Линкедин (Linkedin), себе назива сарадником министарства уз кратак 
опис послова које обавља. Увидом у сајт министарства приметили смо да он 
користи званичну адресу министарства у комуникацији са новинарима (stefan.
cupurdija@mtt.gov.rs). 

   МИНИСТАРСТВО 
   ПРИВРЕДЕ

Министарство привреде Пиштаљци је доставило податке о томе код кога се 
оглашава и износе колико за то плаћа. Податке представљамо у графици доле:

Министарство привреде у ЈП Службени Гласник објављује опште и појединачне 
акте, јавне конкурсе, и јавне позиве, наводи се у уговору. Укупна вредност уговора 
са Службеним гласником у 2016. и 2017. години била је осам милиона динара. И 
самом ЈП Службени гласник била је потребна услуга комуникација са јавношћу, иако 
има свој Сектор за маркетинг и односе с јавношћу, па је тако 2017. године за исте 
послове платило око 150.000 евра фирмама „Nova Communications“, коју је основао 
јавни функционер Небојша Крстић и која је до пре три месеца била у његовом 
власништву, и „Red Communication“ којом руководи Данијела Поповић Јурић.

Фирма „Red Communication“ ће за послове маркетинга и ПР-а (односа с јавношћу) 
зарадити десет милиона динара са ПДВ-ом, док је Крстићева бивша фирма 
„Nova Communications“ за оглашавање у медијима добила нешто више од седам 
милиона динара са ПДВ-ом.



61

Трошкови оглашавања  
МИНИСТАРСТВА ПРИВРЕДЕ у РСД

Инфобиро

 576,000

1,728,000

Службени гласник

2,000,000 

 6,000,000

Новости а.д.

2,153,088

3,167,472 

Ringier Axel Springer 

—

807,148 

7,000,000

6,000,000

5,000,000

4,000,000

3,000,000

2,000,000

1,000,000

2016

2017



62

Пиштаљка је од Министарства привреде добила и уговор за услуге објављивања 
огласа у дневним новинама са привредним друштвом Новости а.д. Уговор је 
добијен на тендеру 2016. године, а уговорена вредност је 5,4 милиона динара са 
ПДВ-ом. Уговор садржи и одредбу да Министарство привреде није у обавези да 
сав износ потроши. 

Министарство привреде је 2016. године расписало два тендера за оглашавање 
у дневним новинама. Први је поништен јер није било ниједне понуде пошто је 
тражено да понуђачи издају лист са тиражом од 100.000 примерака. На другом 
тендеру, на ком је квалификациони услов био 50.000 примерака, победиле су 
Вечерње новости. Занимљиво је да је доказ о тиражу новина био примерак 
издања са импресумом у ком пише тираж и није тражен екстерни доказ о тиражу. 
Услов за учешће на тендеру био је и да понуђач нема порески дуг. Рачун Новости 
је међутим 2017. године блокиран због пореског дуга. Блокада и даље траје, већ 
више од 370 дана. Како су писале саме Новости, порески дуг датира из 2009. 
године и износи око 300 милиона динара са каматама. 

Увидом у податке Управе за трезор, новинари Пиштаљке су запазили један 
већи износ уплате ка ТВ Прва чији је власник фирма Nova broadcasting д.о.о. из 
Београда коју у потпуности поседује кипарска фирма „Antenna stream T.V. Ltd“. 
Министарство привреде је овој телевизији у 2017. уплатило 21,9 милиона динара. 
Будући да нам Министарство привреде није навело да је имало икаква давања 
према овој телевизији са националном фреквенцијом, тражили смо појашњење.

Из Службе за односе са јавношћу Министарства привреде су навели да тај новац 
није уплаћен за оглашавање и да зато није ни наведен у одговору који су нам 
послали. „Тих 21,9 милиона динара дали смо ТВ Прва као субвенцију за подстицај 
филмске индустрије“, рекли су из надлежног министарства.



63

Увидом у Информатор о раду овог министарства сазнали смо да је износ од 
21,9 милиона динара уплаћен предузећу „Прва телевизија д.о.о“ као „подстицај 
инвеститору који у Републици Србији производи аудиовизуелно дело „Немој да 
звоцаш“ – хумористичку серију у копродукцији са агенцијом „Адреналин“. Ова 
серија се 2016. године емитовала на ТВ Прва.

Фирма Адреналин д.о.о. је према подацима са АПР-а у власништву консултантске 
фирме „I&F McCANN grupa doo“ из Београда, чији је власник и директор 
некадашњи високи функционер Демократске странке и директор једне од 
највећих маркетиншких агенција у Србији „McCann Erickson Group“ Срђан 
Шапер. 

Овакав начин финансирања филмских пројеката установљен је Уредбом Владе 
Србије из 2015. као начин подстицаја да се у Србији производе аудио-визуелна 
дела. Овакав начин државне помоћи резултирао је бројним пројектима (у 2017. на 
пример 28 пројеката) у области играног и наменског филма (рекламе), ТВ серија 
и слично. 



64

   МИНИСТАРСТВО ДРЖАВНЕ  
   УПРАВЕ И ЛОКАЛНЕ САМОУПРАВЕ

Највеће износе ово министарство уплаћивало је телевизијама. Са ТВ Прва 
закључен је уговор о закупу огласног простора у периоду од 21. фебруара 2017. 
до 31. марта 2017. године. Реч је била о промоцији наградне игре „Узми рачун 
и победи“, односно промоцији легалне трговине и плаћања ПДВ-а у години 
борбе против сиве економије. Акцију је организовала Влада Србије у сарадњи са 
НАЛЕД-ом. Цена оглашавања била је уговорена на 5,2 милиона динара.

За исту сврху и за исти период закључен је уговор и са ТВ Б92, која је власнички 
и кадровски повезана са Првом. Уговорена вредност са ТВ Б92 је више него 
дупло мања – 2,2 милиона динара. Радио-телевизија Б92, један од симбола отпора 
режиму бившег председника Србије и СР Југославије Слободана Милошевића 
деведесетих година 20. века, у септембру прошле године променила је име у О2 TV.

Према подацима Централног регистра хартија од вредности, највећи акционар 
Б92 а.д су непознати власници који држе 73 одсто акција на кастоди рачунима 
у Рајфајзен банци којој су акције поверене на чување. Други сувласник је фирма 
B92 trust д.о.о., са 11 одсто власништва. Највећи сувласник те фирме је Веран 
Матић са 67 одсто власништва. Матић се налази и на листи власника Б92 као 
физичко лице. Трећи сувласник је фирма Астонко д.о.о. са 11 одсто, а остали 
акционари су мали акционари, међу којима су некадашњи челни људи ове медијске 
куће Веран Матић, Саша Вучинић, Саша Мирковић и Александар Тимофејев са 
3,64 одсто власништва. У јавности, али и на самом порталу Б92 инфо који издаје 
Б92 а.д. пише да Б92 ад, ТВ Прва и радио Play припадају грчкој Антена групи. 

У оквиру исте кампање, а за извлачење добитника у наградној игри одабран је 
РТС, који је за емитовање ове емисије и пратеће услуге дана 11, 18. и 25. марта 
2017. године, као и 31. марта 2017. године, према подацима министарства, добио 
2,2 милиона динара.



65

Трошкови за оглашавање  
Министарства државне управе и локалне самоуправе

Б92 (О2)

—

229,687

ЈП ТАНЈУГ

1,240,160

783,870

РТС

0

2,224,800

Прва

—

5,202,603

7,000,000

6,000,000

5,000,000

4,000,000

3,000,000

2,000,000

1,000,000

2016

2017



66

У оквиру јавне набавке за услуге продукције, снимања фото и видео материјала и 
монтаже који је министарство организовало крајем 2015. године победило је ЈП 
Танјуг и потписало уговор на 12 месеци вредан 1,3 милиона динара. Исти посао 
Танјуг је добио и 2017. године, овог пута вредан 1,9 милиона динара. 

Танјуг се иначе јавља код бројних министарстава као пружалац сличне услуге. 
Треба рећи да је ово јавно предузеће требало да буде продато још 2015. године, 
па чак да је постојала одлука Владе Србије о гашењу Танјуга. На крају да поменемо 
да је праћење активности Министарства државне управе и локалне самоуправе 
у медијима вршила агенција Нинамедија. У 2016. јој је исплаћено нешто мање од 
пола милиона динара, а 2017. око 750.000 динара.

   МИНИСТАРСТВО  
   ОМЛАДИНЕ И СПОРТА  

Министарство које предводи бивши ватерполо репрезентативац Вања Удовичић 
имало је плодну сарадњу са дневником Политика и фирмом Бимброс која се 
бави видео продукцијом, а у овој анализи је већ поменута у делу који се бави 
Железницама Србије.

Са Политиком је у 2016. години ово министарство потписало два уговора, оба 
са истим предметом – оглашавање конкурса и других позива. Вредност првог 
уговора била је 450.000 динара, а другог 300.000. Основна разлика између ова 
два уговора јесте што је потоњи потписан за потребе Фонда за младе таленте 
Републике Србије којим председава министар Удовичић. Овај фонд фукционише 
у оквиру Министарства омладине и спорта.

Сарадња са Политиком настављена је и 2017. године. Вредност уговора је 
350.000 (за потребе министарства), односно 300.000 динара (за Фонд за младе 
таленте).



67

Што се тиче фирме Бимброс, она је добила задатак да производи телевизијски 
програм за потребе министарства и да емитује, како се наводи у уговору, 
„монтиране прилоге на 30 регионалних и локалних ТВ станица и два сателитска 
програма РТС САТ и БН ТВ“. За ту услугу надокнада је у 2016. години била 3,9 
милиона динара. На овај уговор се не примењује се Закон о јавним набавкама, па 
тако ни тендера није било. А сарадња се наставила и у наредним годинама, за 
исту надокнаду.

На Бимбросовом сајту постоји снимак у рубрици „велики уговори“ на којем власник 
овог привредног друштва Зоран Васиљевић потписује уговор са Министарством 
омладине и спорта и захваљује се министру Удовичићу на указаном поверењу. На 
снимку министра нема, а нема ни овог министарства у рубрици „референце“ на 
Бимбросовом сајту, иако се на истом месту Бимброс хвали да је направио преко 
50 филмова за Железнице Србије. Не помиње међутим какве је услуге пружао 
Министарству омладине и спорта.



68

   МИНИСТАРСТВО ГРАЂЕВИНАРСТВА,  
   САОБРАЋАЈА И ИНФРАСТРУКТУРЕ

И ово министарство је сарађивало са Танјугом. Министарство нам је, 
достављајући податке за 2016. годину, уручило уговор потписан 2014. за 
медијско праћење активности министарства уз месечну цену од 110.400 
динара. На годишњем нивоу овај износ није смео да премаши 1,3 милиона 
динара. Поред овог уговора добили смо и наруџбеницу за услуге Танјуга у 
2017. години на износ од 600.000 динара са ПДВ-ом, који не потпада под 
обавезу спровођења јавне набавке. Овакву праксу да се послови уговарају 
тачно испод законског минимума да би се избегла обавеза спровођења 
јавне набавке мале вредности је већ критиковао Савет за борбу против 
корупције.

Ни агенцију СВА д.о.о, коју смо у ранијем тексту већ помињали, није 
могуће мимоићи. На основу наруџбенице, у 2016. години, ова агенција је 
медијски пратила активности министарства и за то добила нешто мање од 
500.000 динара. Ова агенција је била активна и наредне године када је на 
основу наруџбенице министарства за саветодавне услуге у вези са јавним 
комуникацијама примила 180.000 динара.

На основу наруџбеница ово министарство је сарађивало и са друштвом 
Ентитет њу медиа д.о.о. (Entitet New Media). Стопостотни власник овог 
друштва је један од сувласника агенције СВА д.о.о. па ово у сваком случају 
подсећа на изигравање закона о јавним набавкама, пошто је повезани 
субјекат добио новац директно, без поступка јавне набавке. Ово привредно 
друштво сада се зове Сва њу консепт (SVA New Concept) и са адресе у 
Хиландарској улици у којој је имало седиште, пребачено је на Палмотићеву 
улицу у којој је седиште агенције СВА. Ентитет њу медиа је укупно за две 
године добила мало више од милион динара. 



69

Одржавање сајта министарства ради фирма Хемотерм смарт солушенс. У 
уговорима које је Пиштаљка добила, годишња надокнада за ову услугу је око 
милион динара. Савет за борбу против корупције је у свом извештају писао 
и о овој фирми, наводећи да је она радила 2013. године сајт председника 
Републике по цени од 3,1 милион динара, али и да је ово предузеће радило сајт 
Министарства енергетике, развоја и заштите животне средине у време када је то 
министарство водила Зорана Михајловић (2012-2013). „Након што је министарка 
енергетике, развоја и заштите животне средине Зорана Михајловић изабрана на 
чело Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, са фирмом 
Хемотерм смарт солушенс д.о.о. закључен је уговор о изради вебсајта тог 
министарства по цени од 450.000 динара са ПДВ-ом (2014)”, пише у извештају 
Савета за борбу против корупције. Сувласници фирме Хемотерм смарт солушенс 
су Небојша и Драгица Нерић.

Прес клипинг за потребе министарства је у 2016. и 2017. вршило друштво Ебарт 
д.о.о. за цену од по 600.000 динара.

   МИНИСТАРСТВО 
   ПРАВДЕ

Министарсво правде је доставило је уговоре са двема фирмама – Инфобиро 
и Нинамедија клипинг. Инфобиро је продуцентска кућа коју смо већ помињали 
у овом извештају и која већ годинама има разгранату сарадњу са државним 
органима у Србији. 

О фирми Инфобиро 2011. године писао је и Савет за борбу против корупције у 
„Извштају о притисцима и контроли медија у Србији“. У извештају је Савет навео 
да ова агенција, заједнички са власнички повезаним „Фрејм ТВ“ „практично 
покрива активности свих државних институција и да њихови приходи готово 
искључиво долазе од државних органа“.



70

Министарство правде Инфобиро ангажује по типском уговору који је за обе 
године исти. У уговору се наводи да „наручилац има потребу за продукцијом 
телевизијског програма у циљу информисања грађана о активностима које 
обавља у свакодневном раду”. Укупна вредност уговора у 2016. и 2017. години 
је нешто више од три милиона динара. Ова фирма није бирана на тендеру јер 
се Закон о јавним набавкама не односи на продукцију телевизијског програма. 
Сарадња са овом фирмом настављена је и у 2018. години. На сајту Инфобироа 
могу се видети прилози везани за Министарство правде:

Поред Инфобироа још једна фирма која се јавља у многим случајевима праћења 
објава о раду државних органа у медијима, јесте Нинамедија клипинг, која је 
изабрана је у поступку јавне набавке мале вредности. У 2016. и у 2017. години за 
праћење и анализе медијских објава потписала је уговоре укупне вредности од 
нешто више од два милиона динара.

 



71

   МИНИСТАРСВО ЗАШТИТЕ  
   ЖИВОТНЕ СРЕДИНЕ

Министарство заштите животне средине формирано је 2017. године, а 
пре тога службе овог министарства биле су под окриљем Министарства 
пољопривреде и заштите животне средине. Због тога су и различити 
наручиоци за услуге оглашавања у 2016. години и у 2017. години. Министарство 
пољопривреде је потписник уговора из 2016. године. Уговорна страна је 
фирма Дан граф која објављује лист Данас. Вредност уговора је 1,5 милиона 
динара колико максимално може бити потрошено на оглашавање у наредних 
12 месеци. Од овог износа, из министарства тврде да је потрошено мање 
од трећине. 

На тендеру за пружање услуга оглашавања 2017. године као једини понуђач 
победила је фирма Медијска мрежа, издавач листа Српски телеграф. С 
обзиром на то да је Министарство заштите животне средине формирано 
у јуну, није нелогично што је набавка оглашавања уследила тек у новембру 
2017. године. Плаћање оглашавања у Српском телеграфу почело је у 2018. 
години и до половине марта ове године плаћено је 175.812 динара. 

У конкурсној документацији тендера за оглашавање која је објављена на 
Управи за јавне набавке пише да је оглашавање предвиђено законским 
обавезама, а да се тражи лист који свакодневно излази на територији 
целе Републике Србије. Законска обавеза се пре свега односи на Закон 
о заштити природе, који у члану 43 предвиђа да је министарство дужно да 
обавести јавност о проглашењу неког подручја заштићеним. 

Обавештење се „објављује у најмање једном дневном листу који се 
дистрибуира на целој територији Републике Србије и у локалном листу 
јединице локалне самоуправе на чијој се територији налази подручје чија се 
заштита предлаже…”, пише у овом члану закона. 



72

Министарство је такође у обавези да оглашава своје акте у штампи по Закону 
о интегрисаном спречавању и контроли загађивања животне средине (члан 23). 

Такође у 2017. години потписан је и уговор са кућом Нинамедија за прес клипинг, 
по већ уобичајеном рецепту – без тендера јер се наручују услуге до 500.000 
динара без ПДВ-а. Уговор је потписан пет дана пре краја 2017. године на укупан 
износ од 600.000 динара са ПДВ-ом, а прва плаћања су била у 2018. години – 
укупно до половине марта 50.000 динара. 

Без уговора, већ по предрачунима и рачунима, Министарство заштите животне 
средине у 2017. години платило је за оглашавање и ЈП Службени гласник (480.000 
динара) и Компанији Новости а.д. (151.200 динара).

   МИНИСТАРСТВО ПРОСВЕТЕ, НАУКЕ И 		                  
   ТЕХНОЛОШКОГ РАЗВОЈА

„Угашени“ Танјуг је са Министарством просвете у септембру 2016. године 
закључио уговор о пружању услуга коришћења сервиса вести и фото сервиса. 
Укупна вредност је била 220.000 динара.

Министарство је, попут осталих, ангажовало спољне сараднике за праћење 
објава у медијима. Овог пута ангжовано је друштво Клипинг д.о.о. за цену од 
453.600 динара у 2017. години.

 РТС-у је у 2016. години 
исплаћено 500.000 динара за 
емисију Иновације – корак 
даље у оквиру пројекта Најбоља 
техничка иновација. Исти износ 
плаћен је и 2017. године. 



73

Са издавачким друштвом Рингиер Аксел Шпрингер (издавачем Блица) 2017. 
године је на основу јавне набавке закључен уговор о објављивању информативних 
огласа у максималној вредности од нешто више од милион динара. По овом 
уговору је, према подацима министарства, иплаћено само око 12.000 динара.

Сличан уговор потписан је на основу јавне набавке 2016. године са издавачким 
предузећем Епоха из Пожеге, с тим што се услуга односи на објављивање 
огласа у дневнику Политика. Максимална вредност уговора је 625.000 динара. 
Интересантно је да је Епохина понуда била једина на тендеру, који је предвиђао 
да се огласи објављују у новинама које имају просечни дневни тираж од 
50.000 примерака, да се дистрибуирају на целој територији Србије, да излазе 
свакодневно и да објављују све врсте огласа.

И компанија Новости је инкасирала 292.320 динара за потребе објављивања 
огласа у 2016. години од овог министарства.

   МИНИСТАРСТВО КУЛТУРЕ И  
   ИНФОРМИСАЊА

Министарство културе и информисања највеће износе које је забележила Управа 
за трезор бележи за иплате по основу конкурса за суфинансирање медијских 
садржаја. Од уговора које нам је то министарство доставило, а који се не односе 
на категорију суфинансирања, већ на услуге оглашавања у дневним новинама, 
издвајамо следеће у табели:



74

Ипак када се погледа извештај Управе за трезор, уочава се да је фирма Политика 
новине и магазини приходовала од министарства око 2,9 милиона динара. 
На конкурсима за суфинансирање медија, Политика се јавља као добитник 
средстава у износу од 1,7 милиона динара. За коју сврху је Министарство културе 
и информисања уплатило преостали износ који је забележила Управа за трезор 
није јасно. 

Диспаритет се јавља и у вези са уплатама Компанији Новости. Иако је уговором 
предвиђен максимални износ од 2.040.000 динара и да уговор престаје да важи 
исплатом ове цифре – у допису само министарство тврди да је Компанији 
Новости укупно исплатило скоро 2,7 милиона динара. Министарство је такође на 
конкурсима за суфинансирање медијских садржаја доделило Компанији Новости 
у 2016. години и 2017. години око 1,8 милиона динара.

   МИНИСТАРСТВО  
   ФИНАНСИЈА

Према подацима које нам је ово министарство доставило, у 2016. и 2017. години 
ангажовало је привредно друштво Бета прес за укупну цену од око 750 хиљада 
динара. Агенција Бета министарству даје на употребу свој Економски сервис о 
актуелним информацијама који се тичу економије и финансија из целог света. 

Поред агенције Бета ангажовали су и већ помињану Нинамедију за прес клипинг 
(око 850.000 динара).



75

Преостала министарства  
пријавила су нешто ниже износе.

 
Министарство здравља је на пример издвојило око 100.000 динара за 
„објављивање јавног позива и читуља“ у дневнику Политика.

Министарство пољопривреде, шумарства и водопривреде Танјугу је за ове две 
године уплатило око 300 хиљада динара за услуге коришћења сервиса вести и 
фотографија. 

Министарство спољних послова једину сарадњу у овој области има са Службеним 
гласником (мање од 400 хиљада динара). 

Новоформирано Министарство за европске интеграције ангажовало је Танјуг за 
мање од 300.000 динара. Треба поменути да је ово министарство у свом допису 
Пиштаљци истакло да „није склопило ниједан уговор о медијској сарадњи ни са 
једном медијском кућом, а да је ова активност планирана у наредном периоду“.

Министарство рударства и енергетике је издвојило нешто значајнији износ за 
прес клипинг – по око пола милиона динара по години новосадској агенцији Нина 
медија.

Министарства одбране (министар Александар Вулин), рада (министар Зоран 
Ђорђевић) и унутрашњих послова (министар Небојша Стефановић) нису нам 
одговорила на захтев за приступ информацијама од јавног значаја. 

У сумарном приказу у табели доле приказани су збирови уплата на рачун медија 
које је забележила Управа за трезор. Напомињемо да смо резултате расподелили 
у два реда, први који приказује укупан износ уплата и другу, која укупан износ 
умањује за уплате по основу накнаде зараде на име боловање, трудничког 
одсуства, поврата пореза и слично. 



76

Медија поинт

Дан граф

Политика

Новости

Рингиер Аксел Шпрингер

Адриа медиа груп

ТВ Коперникус

ТВ Прва

ТВ Пинк

ТВ Б92

Медијска мрежа (Српски телеграф)

Нин

Дајрект медиа

ТВ Хепи

Адриа њуз (Н1)

Инсајдер тим (Информер)

Агенда 2020

Време

Рајт

99.622.020,18

78.732.865,11

67.446.732,81

48,465,487.17

46,508,964.14

35,644,028.28

31,905,836.63

27.138.100,00

26.182.423,36

19.921.026,34

13.932.625,40

13.650.515,22

13.292.953,23

10.245.344,62

8.817.868,86

7.829.085,00

5.294.800,00

4.236.600,00

3.023.333.00

99.622.020,18

70.248.421,15

60.689.436,94

38.268.943,93

11.884.369,98

16.849.262,46

29.576.478,00

27.138.100,00

961.500,00

3.099.896,84

12.428.548,64

13.650.515,22

0

569.260,00

92.000,00

4.685.106,80

5.294.800,00

4.236.600,00

3.023.333,00

Износ без уплата 
РФЗО, ПИО, ПУ, 

Министарства рада 
– за породиљска 

права

Укупан 
износ 
уплата

Медиј/фирма



77

Треба рећи да је у поменуте износе урачунато и пројектно финансирање медија 
добијено на основу учешћа на конкурсима за финансирање медијских садржаја 
које је организовала како држава тако и локалне самоуправе. 

Сви подаци добијени су у складу са Законом о слободном приступу информацијама 
од јавног значаја, а тражене су уплате буџетских корисника ка 26 фирми, издавача 
медија или фирми регистрованих за послове маркетинга. 

Добијени подаци обухватају само уплате корисника буџета са рачуна 
регистрованих код Управе за трезор. 

Коначна и прецизна цифра колико држава даје за оглашавање могла би да се добије 
једино уколико би сваки око 11.000 корисника јавних средстава доставио истините 
податке о томе колико троше за оглашавање. Међутим од 65 институција и јавних 
предузећа које је Пиштаљка контактирала на захтев је одговорило само њих 36. 

У овој табели види се да је Медиа поинт фирма која је добила највише буџетског 
новца. Она је међутим само посредничка агенција о којој је Пиштаљка писала (тај 
текст наведен је у тексту горе). 

Лист Данас је за две године укупно  добио 78,7 милиона динара, а у 2016. години 
чак 28 одсто укупних пословних прихода Дан графа чиниле су уплате државних 
органа, установа и институција које је регистровала Управа за трезор. Дан граф, 
по финансијским извештајима za 2016. објављеним на сајту Агенције за привредне 
регистре послује позитивно, бележи добитак и има 65 запослених. Фирма је у 
власништву новинара, који су деведесетих напустили редакцију листа Наша 
Борба и основали Данас.   

У пословању Данаса 2017. годину обележио је апел овог листа за финансијску 
помоћ када је лист позвао читаоце да помогну донацијом и куповином новина. Из 
Данаса су навели да су „пред гашењем због масовног отказивања огласа“. Отуда 
су рекордни износи који су уплаћени фирми Дан граф – изненађење. 



78

Највећи појединачни уплатилац Данасу је један од малобројних опозиционих 
градова у Србији Шабац, што се може довести у везу са уређивачком политиком 
овог листа која је изразито опозиционо наклоњена. Шабац је у периоду од 
почетка 2016. године до краја 2017. године уплатио 9,2 милиона динара Данасу. 
Од тога 8,1 милион динара уплаћено је у 2017. години, која је била изборна година 
у Београду који превазилазе локални значај и када је Данас јавности упутио апел 
за финансијску помоћ. 

Трећа на листи је Политика, лист који је традиционално место на коме држава 
оглашава своје послове и огласе. Према подацима са сајта АПР-а Политика је у 
2016. години упркос приходима од оглашавања бележила губитке – финансијски 
извештаји кажу да је Политика ту годину завршила са губитком од 140,9 милиона 
динара. У наредној години десио се преокрет па је Политика забележила 
добитак од 724 милиона динара. У ревизорском извештају стоји да је највећи 
део тог позитивног салда резултат ослобођења од обавеза (дугова) – око пола 
милијарде динара.  

У наставку доносимо примере уговора и других докумената о оглашавању 
државних органа и установа.



79



8080



8181



8282



8383



8484



8585



8686



8787



8888



8989



9090



9191



9292



9393



9494



9595



Ова публикација објављена је уз подршку 
Фондације за отворено друштво

Пиштаљка је први сајт за истраживање 
корупције и заштиту узбуњивача.

Пиштаљка је оснивач јединог правног 
Саветовалишта за узбуњиваче на Балкану.

Оснивачи Пиштаљке су новинари-узбуњивачи.

Правно саветовалиште  
063 774 52 84 


